Tri hodiny dejepisu v 9. ročníku- áno či nie?

Autor: Katarína Kalašová | 23.6.2017 o 13:14 | (upravené 23.6.2017 o 13:23) Karma článku: 4,34 | Prečítané:  1457x

Čo je pre vás smerodajné? Platná legislatíva, či list úradníka, ktorý zjavne nerešpektuje platnú legislatívu a vykladá si ju po svojom? Pre mňa to prvé, a teda reči o troch hodinách dejepisu v deviatom ročníku sú zavádzajúce.

Ministerstvo školstva vydalo dva dodatky k dejepisu.

Dodatok platný na školské roky 2017/2018 a 2018/2019.

Dodatok, ktorý bude platiť až v roku 2019/2020, to znamená o dva školské roky.

To je síce fajn, ale... Veľa riaditeľov si prečítalo neskorší dodatok, nevšimlo si jeho platnosť a teraz rozmýšľa, ako to celé na svojej škole zrealizovať. Prekvapujúce je, že hoci tento neskorší dodatok je platný až o dva roky, na stránkach ministerstva je uvedený ako prvý.

Ten, čo bude platiť na budúci školský rok a ešte aj v roku 2018/2019, je zastrčený za ďalší „vydarený“ dodatok o spojitom písme. [pozri tu

Ukážme si, čo nám hovorí dodatok na nasledujúce dva školské roky 2017/2018; 2018/2019 :

Ministerstvo školstva, vedy výskumu a športu Slovenskej republiky 

DODATOK č. 1 

ktorým sa mení RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN pre NIŽŠIE STREDNÉ VZDELÁVANIE – 2. STUPEŇ ZÁKLADNEJ ŠKOLY 

schválený Ministerstvom školstva, vedy, výskum a športu Slovenskej republiky dňa 20. mája 2011 pod číslom 2011-7881/18675:2-921 ako súčasť štátneho vzdelávacieho programu pre nižšie stredné vzdelávanie s vyučovacím jazykom slovenským s platnosťou od 1. septembra 2011. 

 

SCHVÁLILO Ministerstvo školstva, vedy výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 11. 05. 2017 pod číslom 2017-7449/20193:2-10A0 s účinnosťou od 1. septembra 2017, s platnosťou v 9. ročníku v školskom roku 2017/2018; 2018/2019 

 

1. Rámcový učebný plán pre ZŠ s vyučovacím jazykom slovenským v časti Počet hodín za 5. – 9. ročník ZŠ vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť vo vyučovacom predmete dejepis sa text:

 „Človek a spoločnosť        Dejepis 6“ 

nahrádza slovami

 „Človek a spoločnosť     Dejepis 7

 

 2. V Rámcovom učebnom pláne v časti Počet hodín za 5.-9. ročník ZŠ, 

časť Voliteľné hodiny sa:

 „číslo 31“

 Nahrádza

„číslom 30“.

Toľko dodatok. Školy totiž ešte dva roky idú podľa ŠVP a RUP z roku 2011 a teda stále sa orientujú podľa nasledujúceho [pozri tu

Všimnime si poznámku, ktorá hovorí:

3. Rozdelenie hodín do ročníkov je v právomoci školy. Pri prestupe žiaka prijímajúca škola zistí, podľa akého školského vzdelávacieho programu sa žiak vzdelával na predchádzajúcej škole a zabezpečí zosúladenie jeho vedomostí, zručností a postojov so svojím vlastným vzdelávacím programom spravidla v priebehu jedného roka.

V dodatku nie je nič o tom, že v deviatom ročníku sa musia učiť 3 hodiny. Dokonca sa nemusí učiť ani jedna hodina, pretože ešte dva roky platí, že si škola môže určovať hodiny v jednotlivých ročníkoch podľa tejto poznámky a tohto dodatku.

Všimnime si, čo je k tomu napísané na stránke ministerstva:

“Hodinová dotácia pre dejepis sa v Rámcovom učebnom pláne, podľa ktorého sa budú vzdelávať deviataci od septembra 2017, zvyšuje zo šiestich na sedem hodín v rámci celého druhého stupňa ZŠ. V praxi to znamená, že ak mali títo žiaci napríklad v 5. až 8. ročníku jednu hodinu dejepisu týždenne, v novom školskom roku ako deviataci budú mať tento predmet trikrát za týždeň.”

Zaregistrovali ste to NAPRÍKLAD? To znamená, že pokiaľ mali žiaci doteraz  NAPRÍKLAD v 5.-8. ročníku po 2 hod. dejepisu, teda spolu 8 hodín, nemusí škola meniť nič. Alebo mala NAPRÍKLAD 7 hodín hocijako rozložených. Tiež nemusí meniť nič. Pokiaľ mala škola NAPRÍKLAD doteraz 6 hodín v 5.-9. ročníku, je na jej vôli, do ktorého si hodinu pridá. Lebo dodatok to hovorí úplne jasne. DEJEPIS 6 sa mení na DEJEPIS 7. Toť vše. Žiadna deviate trieda v dodatku nie je.

Pozrime sa ešte do budúcnosti - DODATOK na školské roky od 2019/2020

Až v školskom roku 2019/2020 platí druhý dodatok ( k iŠVP), ktorý hovorí o zvýšení jednej hodiny dejepisu v deviatom ročníku.

Zároveň však pre iŠVP a jeho RUP platí jeho poznámka 7, [pozri tu] ktorá hovorí:

„Škola môže pri tvorbe školského vzdelávacieho programu rozdeliť hodinové dotácie a vzdelávacie štandardy na celý stupeň vzdelávania pri zachovaní postupnosti jednotlivých vzdelávacích štandardov a celkového počtu vyučovacích hodín jednotlivých vyučovacích predmetov za predpokladu, že zachová ich vnútornú logickú štruktúru a zásadu veku primeranosti.”

To znamená, že škola si hodiny môže upraviť podľa seba, a teda je na nej, v ktorom ročníku aj o dva roky bude mať koľko hodín dejepisu. Len ich musí mať na druhom stupni ZŠ aspoň 7. Na mieste školy by som dala do deviateho ročníka aspoň jednu hodinu, pretože hádať sa z niekým, ktorá poznámka má silnejšiu váhu asi nestojí zato.

Pokiaľ učíte na druhom stupni aspoň sedem hodín, nemusíte pridávať nič. Pokiaľ učíte šesť hodín, tak do niektorého ročníka treba jednu hodinu pridať. Je na vás, ako si hodiny do ročníkov rozdelíte, avšak spolu musíte mať sedem hodín dejepisu v ročníkoch päť až deväť.

A ešte poznámka na záver: nenechajte si brať vašu slobodu. Úradník v Bratislave od zeleného stola ťažko odhadne, čo je pre deti, ktoré učíte, dôležité. A žiaden list nie je dôležitý, len a len platná legislatíva.

PS: Tento článok sa venuje len technickej záležitosti okolo dodatkov. Neznamená to, že sa mi zdá riešenie rastúceho extrémizmu týmto spôsobom správne. 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Spoločnosti si je schopná zvoliť kohokoľvek.


Už ste čítali?